Wednesday, February 25, 2009

Masalah-Masalah-Masalah

Malam 23hb Februari 2009, merupakan malam yang paling mencabar untuk diri ini. Terpaksa menebalkan muka meminta pertolongan daripada semua orang tanpa rasa malu dan segan semata-mata untuk mendapatkan RM900 dalam masa satu malam.

Lebih kurang jam 9 malam, seorang insan yang telah banyak berkorban untuk group aku akhirnya membuat panggilan. Menginginkan pertolongan dan merayu supaya dapat membantu pada malam itu juga.

Aku sebagai orang tengah yang telah menemukan group aku dengan insan berhati besar ini berusaha sedaya upaya. Call orang tu, orang ni. Semata-mata… untuk mendapatkan wang tersebut dalam satu malam. Group member yang mendapat berita yang boleh dikatakan dukacita itu bertungkus-lumus mengeluarkan kerak-kerak duit yang masih ada di akaun masing-masing.

Aku pula masih mencuba mencari “ah-long” yang sudi membantuku malam tu. Tatkala semua group member terkejut dengan informasi yang aku maklumkan, aku buntu dan gelisah. “Dekat mana nak cekau RM900 dalam satu malam?!!” hati kecil ini menjerit.

Hello encik, boleh minta tolong tak?
Tolong apa?
Nak pinjam duit!
Berapa banyak?
900!!!
Mana saya ada duit banyak tu malam ni. Kalau esok boleh la..
Tak ada ya encik.. kalau macam tu tak per la encik. Terima kasih.

Tiga panggilan aku buat untuk meminta tolong… Akhirnya aku membuat keputusan, call group member aku tanya berapa ramai yang boleh keluarkan duit. Setelah dihitung, akhirnya enam orang member boleh mengeluarkan duit. RM90 seorang.

Tanpa diduga, rahmat Allah datang, seorang insan yang aku buat panggilan sebelum ni call aku semula.

Ali saya ada rm300 saja, kalau nak pinjam, itu saja yang saya boleh beri.

Aku pun menjawab: boleh encik, lagi pun group member saya dah dapat RM540, jadi kalau encik nak bagi pinjam duit tu dah cukup la.

Bila nak ambik duit.

Nanti saya datang rumah encik.

Aku tanpa membuang masa terus bergerak ke rumah insan yang baik hati itu.
Terima kasih encik, saya janji hari Rabu saya pulangkan. Terima kasih banyak-banyak encik.

Akhirnya aku dapat menyelesaikan masalah yang membelenggu diri setelah sekian lama.

2 comments:

DaNnY oCeaN said...

kenapa ko nak kena pinjam duit sampai rm900 ali?

ko nak buat apa dengan duit tue?

hans said...

RM900????
ko nak rasuah saper plak nih???